או יותר נכון - ויקי (WIKI) בארגונים.
ויקיפדיה היא פרויקט ניהול מידע וידע המוצלח והנפוץ ביותר בהיסטוריה האנושית.
אולי לא הכרתם את זה - במבנה הדף תוכלו לבחור באפשרות "הצגת מקור" ובאפשרות "גרסאות קודמות".
יש אפשרות "שיחה" לגבי תוכן במחלוקת ובסרגל בצד יש ניווט.
תכונות עיקריות
ויקיפדיה היא פרויקט ניהול מידע וידע המוצלח והנפוץ ביותר בהיסטוריה האנושית.
אולי לא הכרתם את זה - במבנה הדף תוכלו לבחור באפשרות "הצגת מקור" ובאפשרות "גרסאות קודמות".
יש אפשרות "שיחה" לגבי תוכן במחלוקת ובסרגל בצד יש ניווט.
תכונות עיקריות
- כתיבה ע"י מספר "תורמים"
- שמירה אוטומטית של הגרסאות, כלומר כל שינוי או עדכון ערך -נשמר
- אפשר להשוות תוכן גרסאות ולראות את השינויים
- לכל עדכון מופיע מי ביצע את העדכון
- תוכן במחלוקת ניתן ללבן בדף
ויקי זה פלטפורמה פשוטה לכתיבה משותפת של תכנים מבוססת על טכנולוגיה כמו או בדיוק של ויקיפדיה עצמה.
הויקי מאפשר קיום אינטראקציה ארגונית בתוכן פשוט ונוח.
ויקי ארגוני מורכב מדפים, כשכל דף הוא ערך בפני עצמו. ערך יכול להיות ערך אנציקלופדי כמו בויקיפדיה כמו "לונדון" או "אבולוציה". הדף יכול לרכז את כלל החומרים בנושא מסוים בתוך הארגון, גם בהקשר אופרטיבי - למשל "תכנית עבודה לאגף ייצור", "אמנת צוות שירות לקוחות". דף יכול להיות גם דף מידע ארגוני לפנים הארגון או ללקוחות מבחוץ. בעצם, כל דבר שאפשר לכתוב על דף נייר - אפשר לכתוב כערך בוויקי.
יתרונות
- פשוט וקל לשימוש, נוח ואינטואיטיבי
- מאפשר הוספה ועריכה של תכנים ע"י מספר כותבים בקלות
- המידע נשמר בהקשר המתאים
- אפשר להשאיר תוכן חלקי
- ניתן להשתמש בהרשאות
- שמירת גרסאות אוטומטית עם אפשרות השוואה
- שמירה אוטומטית על שרת
- גישה דרך דפדפן
- קיים מנגנון חיפוש פנימי
שימושים אפשריים בארגון
- אנציקלופדיה / מילון לארגון
- בניית מאגר ידע מקצועי
- כלי תפעולי למרכזי שירות
- תיעוד טכני, מדריכי שימוש ועוד
מה ההבדל? ויקיפדיה פתוח לכל העולם וכל אחד יכול לכתוב, המטרות לא אחידות וזה רק אנציקלופדיה. בארגון יש הרשאות, רק עובדים מורשים והמטרה משותפת, הויקי הארגוני הוא גם אנציקלופדיה וגם כלי.
קהילות ידע
זרימת הידע בארגון מתבצעת בחלקה הגדול באמצעים לא פורמליים כגון דיונים מקצועיים, שיחות, הדגמות ועוד, אבל התרומה של עובדים להגדלת הידע הארגוני היא "התנדבותית". דרוש אמצעי לשיפור תהליכי זרימת הידע הלא פורמלי, כולל בין עובדים מיחידות שונות או כאלו הנמצאים במיקומים גאוגרפיים שונים.
לימוד קולקטיבי וירטואלי ופנים אל פנים - לימוד בקבוצה, תקשורת רב-אישית - תקשורת רב-אישית רב-כיוונית באינטרנט כמו רשתות חברתיות. כמו Waze - כשמורידים את האפליקציה, הופכים לחלק מקהילת נהגים מקומית שמאחדים כוחות להשגת ניווט מושכל, וביחד חוסכים זמן ומשפרים את מסלול הנסיעה היומיומי של כולם.
קהילת ידע היא קבוצה של אנשים שיש להם נושא משותף כלשהו - מקצועי או ניהולי - ומרצונם החופשי משתפים ידע בצורה המאפשרת הפרייה הדדית ולמידה קבוצתית. תהליכי שיתוף הידע מתבצעים ברובם בתקשורת - מפגשים ופעילויות וירטואליות.
קהילות הידע הופכות את הידע הרלוונטי להן לחלק בלתי נפרד מפעילותן ומשמשות למעשה כמאגר ידע דינמי. קיים פוטנציאל לפיתוח המקצועי של העובדים ובעקבות זאת לתרום ליכולת העסקית של הארגון. קהילות ידע בארגונים מאפשרות לאנשי מקצוע לדון בפרויקטים המתבצעים בארגון ולבחון בעיות נפוצות, הצעות ייעול, רעיונות חדשניים ועוד, במטרה לייעל ולשפר את תהליכי העבודה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה