תרבות היא מכלול הדעות, הערכים, האמונות, ההבנות, המנהגים והנורמות המשותפים לאנשים בחברה מסוימת.
תרבות ארגונית היא מונח כולל לאוסף הערכים, הנורמות והמנהגים הקיימים בארגון.
לבוש, סמלים, טקסים ומונחים ייחודיים הם ברובד הגלוי, והערכים החברתיים ונורמות בארגון הם ברובד הסמוי.
התרבות הארגונית ברובה היא ברובד הסמוי.
שאלות המגדירות תרבות ארגונית - איך אנחנו מתייחסים זה לזה, איך עושים פה דברים ולמה, מה נחשב לבעיה ואיך מתייחסים אליה כשהיא צצה, מה באמת חשוב וכן הלאה.
החלק המודע שלנו מנחה את קבלת ההחלטות והחלק התת מודע - מגדיר מה טוב ומה רע.
ארגון מצוין הוא ארגון בו תרבות של משמעת גבוהה ואתיקה של יזמות גבוהה.
בארגון כזה, תרבות הארגונית משלבת חופש עם אחריות. העובדים ממושמעים ומוכנים להתאמץ כדי למלא את משימותיהם, והיא אינה דרישה לציות עיוור.
יישומי ניהול ידע מוצלחים חייבים לכלל את כל 4 המרכיבים - תהליכים, תכנים, טכנולוגיה ותרבות ארגונית.
תרבות ניהול הידע מושפעת מהתרבות הארגונית הכוללת של הארגון ומהווה גורם מרכזי בהצלחה או בכישלון של הקמה והטמעה של מערכות ניהול ידע בארגון.
ידע נותן כוח למחזיקים בו בארגון כאשר הוא דרוש לפעילות ארגונית כלשהי ו/או משמש בסיס לפעולה/החלטה - ובנוסף - כאשר הוא ייחודי למחזיק בו.
המפתח לניצול ידע סמוי בארגונים הוא שיתוף
מחסומים לשיתוף ידע ברמת הארגון -מידע רגיש, מדיניות הרשאות, חוסר התייחסות הולמת של ההנהלה.
כדי ליצור תרבות שיתוף בידע צריך להשליך לפח הרגלים רעים.
המשמעות בשטח לתרבות של ניהול ידע - קובעת איזה ידע ראוי ללמידה ולשיתוף, מגדירה את היחסים בין הידע של העובדים לידע הארגוני, יוצרת את הרקע לפעילות הגומלין שבה נעשה שיתוף ידע במצבים השונים, נותנת צורה לתהליכים שבהם נוצר ידע חדש, מקבל לגיטימציה ומופץ בארגון.
בארגונים שונים יש שונות בהתייחסות לידע - באופן הפעולה הפורמלי במבנה ארגוני, במערכות היחסים הפנימיות, באבטחת המידע, ביחס לזמן עבודה מול זמן למידה, בנגישות למערכות מידע וללמידה בכלל.
בארגונים ביטחוניים רבים תרבות אבטחת המידע היא הכרחית - כל המידע חסוי, ורק למי שיש הרשאה ספציפית יכול לגשת למידע. הגישה החדשה היא ההכרח לחלוק - כל המידע פתוח למעט מידע שמוגדר כחסוי.
תרבות ארגונית היא מונח כולל לאוסף הערכים, הנורמות והמנהגים הקיימים בארגון.
לבוש, סמלים, טקסים ומונחים ייחודיים הם ברובד הגלוי, והערכים החברתיים ונורמות בארגון הם ברובד הסמוי.
התרבות הארגונית ברובה היא ברובד הסמוי.
שאלות המגדירות תרבות ארגונית - איך אנחנו מתייחסים זה לזה, איך עושים פה דברים ולמה, מה נחשב לבעיה ואיך מתייחסים אליה כשהיא צצה, מה באמת חשוב וכן הלאה.
החלק המודע שלנו מנחה את קבלת ההחלטות והחלק התת מודע - מגדיר מה טוב ומה רע.
ארגון מצוין הוא ארגון בו תרבות של משמעת גבוהה ואתיקה של יזמות גבוהה.
בארגון כזה, תרבות הארגונית משלבת חופש עם אחריות. העובדים ממושמעים ומוכנים להתאמץ כדי למלא את משימותיהם, והיא אינה דרישה לציות עיוור.
יישומי ניהול ידע מוצלחים חייבים לכלל את כל 4 המרכיבים - תהליכים, תכנים, טכנולוגיה ותרבות ארגונית.
תרבות ניהול הידע מושפעת מהתרבות הארגונית הכוללת של הארגון ומהווה גורם מרכזי בהצלחה או בכישלון של הקמה והטמעה של מערכות ניהול ידע בארגון.
ידע נותן כוח למחזיקים בו בארגון כאשר הוא דרוש לפעילות ארגונית כלשהי ו/או משמש בסיס לפעולה/החלטה - ובנוסף - כאשר הוא ייחודי למחזיק בו.
המפתח לניצול ידע סמוי בארגונים הוא שיתוף
מחסומים לשיתוף ידע ברמת הארגון -מידע רגיש, מדיניות הרשאות, חוסר התייחסות הולמת של ההנהלה.
כדי ליצור תרבות שיתוף בידע צריך להשליך לפח הרגלים רעים.
המשמעות בשטח לתרבות של ניהול ידע - קובעת איזה ידע ראוי ללמידה ולשיתוף, מגדירה את היחסים בין הידע של העובדים לידע הארגוני, יוצרת את הרקע לפעילות הגומלין שבה נעשה שיתוף ידע במצבים השונים, נותנת צורה לתהליכים שבהם נוצר ידע חדש, מקבל לגיטימציה ומופץ בארגון.
בארגונים שונים יש שונות בהתייחסות לידע - באופן הפעולה הפורמלי במבנה ארגוני, במערכות היחסים הפנימיות, באבטחת המידע, ביחס לזמן עבודה מול זמן למידה, בנגישות למערכות מידע וללמידה בכלל.
בארגונים ביטחוניים רבים תרבות אבטחת המידע היא הכרחית - כל המידע חסוי, ורק למי שיש הרשאה ספציפית יכול לגשת למידע. הגישה החדשה היא ההכרח לחלוק - כל המידע פתוח למעט מידע שמוגדר כחסוי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה